Hvordan komme i form?

Starten av året, blanke ark og hele den regla der. Nå starter virkelig løpesesongen og tiden er inne for å melde seg på løp. Både for dem som satser, skal gi seg selv en utfordring eller kanskje de som trenger et mål å trene mot.

De første ukene etter påmelding er ofte motivasjonen på topp og det er lett å prioritere trening, men ettersom tiden og livet skjer, dabber det av. Det er travelt på jobb, kanskje sykdom, barn som skal hentes og kjøres og et vær som svikter. Trening blir nedprioritert helt til uken før løpet og panikken tar deg.

IMG_2035.JPG

 Du er ikke alene om å kjenne deg igjen, og smellen de fleste går på er å gå ut for hardt. Jeg tenkte å komme med noen tips om hvordan du kan holde ut og skape en god form frem mot målet ditt.

  1. Ikke gå ut for hardt
    Du trenger ikke sette deg for store krav. Start med å trene 3 ganger fast i uken, alt annet blir bonus, og øk heller etterhvert.

  2. Ha faste dager
    Det er lettere å planlegge viss du har faste dager du trener på, for da vet du at du skal trene denne dagen, og legger da planer rundt dette.

  3. Systematisk trening
    Legg en plan. Skal du for eksempel ha tre økter i uken: kjør en intervall, en langkjøring i rolig tempo og en mellomdistanse. Skal du for eksempel ha fire økter kan du kjøre på med to intervalløkter.

  4. Finn deg en treningspartner
    Har du en avtale med andre er det mye vanskeligere å droppe ut.

Lykke til med målet ditt. Er du usikker på om du skal tørre å melde deg på et løp, ikke tenk, bare gjør det. Det er en kjempe motivasjon for å holde treningen ved like, og følelsen etterpå er ubeskrivelig deilig.

<3 T

Therese NordbøComment