Den beste treningen

Hei og hopp, og god fredag. Nå nærmer det seg helg, og ingenting er vell bedre enn det? Jeg er faktisk veldig glad for drittværet de har meldt de kommende dagene. Jeg er klar for å sitte inne, kose meg med god mat og en god serie med god samvittighet, det kjenner jeg at denne kroppen skal ha godt av etter en veldig god treningsuke. Når det kommer til treningsuken har jeg fått spørsmål om jeg ikke kan dele litt hvordan jeg trener med dere, og selvfølelig kan jeg gjøre det. Jeg får forresten besøk av mamma imorgen, da rommet mitt skal få en real makeover. Det lyse rommet skal bli mørkt!   

Idag tenkte jeg å ta opp en av mine svakeste sider når det kommer til trening, og det å bli en bedre løper, nemlig å bruke løp/konkurranse som en del av treningsarbeidet.  Jeg har et hode som sier at viss jeg skal delta på et løp så skal jeg være godt forberedt, i god form og ha sjanse til å vinne. Når jeg sier vinne så mener jeg ikke først og fremst å vinne hele løpet, men det å sette personlig rekord, altså vinne over meg selv. Dette er så teit, og jeg vet jo så godt hvor bra det er å bytte ut en kvalitetsøkt, som vil si en intervalløkt/hardøkt, med en konkurranse. Men det er noe som skjer med meg når jeg får et startnummer på brystet, jeg bryter meg selv så langt ned viss det går dårlig- så ja her er det forbedringspotensiale, og jeg jobber med det!

image1.jpeg

Gjennom hele året blir det arrangert både seriøse og mindre seriøse løp rundt omkring i Norge. Distansene varierer, alt fra spurter på bane til ultramaraton i terreng. Ingrid Kristiansen maser alltid på meg når det gjelder dette, hvor god trening det er med løp på 3-10km. Dette er ikke løp der jeg skal prestere eller slippe opp treningen for, men rett og slett løp som jeg bruker som trening, både for fartstrening og konkurransetrening. Jeg har jobbet lenge med meg selv for å få til dette, og jeg sliter enda, men denne uken tok jeg et steg i riktig retning iallefall, da Lasse dro meg med på Sola Beach Run. Dette er et lavterskelløp som har som mål å få mannen i gaten til å delta. Det var i underkant av 4 km på sand, brutalt men en god treningsøkt, og for et vær vi fikk!!! 

IMG_8085.JPG

Nå vet dere litt hva jeg jobber med for tiden, det mentale. Jeg er langt fra i mål, men jeg har iallefall begynt. Så mens jeg fortsetter denne veien så vil jeg oppfordring deg også til å gjøre det samme. Hopp på ulike løp, dra med deg venner, gjør det til noe gøy. Ikke tenk så mye, bare kjør på. Du får god konkurransetrening og en annerledes hardøkt! Mange sliter med å få trent intervaller på egenhånd, da er dette et supert alternativ. Gå inn på kondis så finner du en oversikt over ulike løp rundt om i hele landet og hele året og alle mulige distanser. 

God helg :)

<3 T

Therese NordbøComment