Motivasjon i bølger

Motivasjon er jo det evige temaet, og kanskje det spørsmålet jeg får oftest. Hvordan holde på den? Hvordan få den? Hvorfor gidder du? Forklaringer som, jeg er født uten, den forsvinner, går ikke over lengre perioder, har gitt opp, går igjen. Utsagn på utsagn, bortforklaringer, unnskyldninger. Det er nesten som om vi har mistet troen før vi allerede har prøvd!

Jeg er ikke noe superwoman, jeg sliter så absolutt selv også, og det kan være utrolig frustrerende. Men jeg tror nøkkelen er litt mer hvordan man takler svingningene.  For jeg tror rett og slett at vi bare må godta disse bølgene. Det er menneskelig å ha gode og mindre gode perioder, det er livet! Men det vi kan gjøre noe med det er hvordan vi takler de mindre gode periodene. Mine dårlige perioder kommer på rekke og rad, som perler på en snor. Dørstokkmila har plutselig vokst i løpet av natten, løypene rundt meg er mye kjedeligere enn de var igår, og alt er egentlig dritt. Skoene er vonde, det gnisser mellom låra og regnet pøser ned. Det jeg ikke forstår er at dette som regel skjer meg når jeg har rolige uker/få økter! Rart det, men kanskje jeg tenker mer når jeg har mer tid å tenke på?! Det er derfor jeg er så fan av morgenøkter. Da tenker du ikke. Du hiver i deg en banan tar på deg treningsklærna åpner døren og du er i gang.

Konklusjonen er vell at vi bare må akseptere det, leve med at vi ikke alltid har like lyst, men at det som regel er deilig etterpå. Men, ja for det er et men her, det er viktig å lytte til kroppen. Er det motivasjonen eller kroppen som snakker? Når det er motivasjonen som svikter så er det en ting, men er det kroppen som virkelig trenger pause, så er det kanskje smartere å velge sofaen denne dagen. For restitusjon og hvile er nøkkelen til suksess! 

Etter en del år med trening har jeg funnet noen triks for å komme gjennom periodene uten motivasjon, og har derfor tenkt å dele disse med dere. Dette er triks jeg bruker på meg selv, og som nesten alltid funker: 

Bestill deg en reise 
Finn deg et løp, en camp, en fjelltopp du har lyst å oppleve, en treningsreise, noe å se frem til/trene mot 

Gjør det enkelt
Legg klær og en liten matbit frem kvelden før og ta en morgenøkt

Last ned en god lydbok

Gjør avtaler med venner

Kjøp deg noen nye treningsklær

Gi det et forsøk, jeg lover du fungerer 98% av tiden. Og dere, et smil og en positiv holdning hjelper også til :)

<3 T

Therese Nordbø1 Comment