GJØR DET ENKELT

Om nøyaktig to uker er jeg i gang i Berlin. Da har startsskuddet allerede gått, og jeg er midt i selve løpet. Jeg gleder meg helt ekstremt. For da er det ikke noe mer jeg kan gjøre. Jeg må bare stole på at den jobben som er lagt ned er god nok, og at kroppen spiller på lag på selve dagen. 

IMG_0014.JPG

Det er ikke bare i Berlin det skjer. Høsten er full av løp, og alle har forskjellige mål. Mange har bygget seg opp og har som mål å prestere sitt beste under Maraton i Oslo, Sandnes eller kanskje 3-sjøers? Media har fått med seg dette her, for høsten er virkelig en travel periode for løpere. Så både den ene og den andre avisen og nettsidene skriver om hva vi skal gjøre de siste ukene før det smeller. Vi får beskjed at vi skal fråtse i pasta, i overdrevne mengder. Vi skal ditt og datt, og ikke måte på hvor mye vi må tenke. Jeg blir helt forvirret. Hvem skal du høre på? Og skal du legge om hele livet disse ukene før løpet? Jeg vet det er individuelt, men allikevel, hvilke retningslinjer skal jeg følge? 

Jeg ringte treneren min, etter å ha gått gjennom hva jeg trodde var best tusen ganger i hode mitt. For hvem kan egentlig mer om dette enn Ingrid Kristiansen? 

Ikke gjør det så jækla vanskelig!
— Ingrid Kristiansen

Ingrid er så søt, og så utrolig direkte. Du får det du fortjener, og hun pakker ikke inn meningene sine, noe jeg setter pris på. Punkt 1 var rett og slett gjør det enkelt, spis vanlig. Skal du begynne å eksperimentere kun uker før løpet kan du risikere å få problemer med magen og du bruker mye energi på unødvendige ting. Men karbohydrater er bra. De ti siste dagene bør jeg tilføye måltidene mine litt mer karbohydrater enn jeg pleier. Hun forklarte det slik: 

Istedenfor å spise 3 pølser og litt spagetti, skal du spise to pølser og litt mer spagetti.
— Ingrid Kristiansen

Som mange av oss vet så binner karbohydrater til seg vann. Så når vi da øker inntaket av karbo kan kroppen føles tyngre. Men det betyr ikke at formen svikter, kun at vi fyller opp lageret vårt med energi. 

Så konklusjonen er. Ikke stress med hva du skal spise/ikke spise. Lev normalt. 

Nyt siste dagen i uken, og lad batteriene.

<3 T

Therese NordbøComment