Ny type løpeøkt

Jeg er inne i lett treningsuke nå. Alltid like uvant, men samtidig utrolig deilig. Jeg føler døgnet har dobbelt så mange timer som vanlig, så jeg får jo tid til alt mulig i tillegg til å kjede meg. Men selv om jeg har lett uke, inneholder den som vanlig to intervalløkter/hardøkter. Idag er en av dem, og det er faktisk en hardøkt som jeg aldri har kjørt før. Det synes jeg er gøy. Nye ting, eller nye økter, hvor jeg ikke helt vet hva som venter meg er noe av det kjekkeste jeg vet.

Idag er det rett og slett en progressiv langtur, som vil si at vi øker farten jevnlig gjennom hele økten. Til slutt skal vi ende opp på rundt terskelverdi. Det vil si at du er sliten men allikevel skal du ikke være helt kaputt, og du skal kunne gi litt ekstra når du gir deg. 

Jeg anbefaler å kjøre den inne på tredemøllen, da det er lettere å ha kontroll på både hastighet og lengde. 

Varm opp i 10-15 minutter
Løp 500 m på 6.00 min/km
Løp 500 m på 5.55 min/km
Løp 500 m på 5.50 min/km
osv. øk farten med 0.05 min/km hver 500 m til du løper på rundt 4.40-4.30 min/km.
Følg som sagt med på pulsen slik den ikke blir for høy. Kjenner du at det går litt for fort avslutter du bare økten litt tidligere.

Jeg er spent på hvordan den er, og gleder meg faktisk til ikveld da jeg skal teste den ut. Lykke til :)

<3 T