Ikke ødelegg økten på forhånd med negative tanker

Torsdag. Trett som om det skulle vært mandag. Kaldt som om det skulle vært november. Mørkt som om det skulle vært ettermiddag. Sulten som om jeg har gått uten mat en uke. Men det er torsdag. Det er sommer. Det er snart lunsj. Og ikke minst, det er treningsmotivasjon i denne kroppen. 

Idag er det dags for ukens andre og siste intervalltrening for meg, siste hardøkt for uken. Selv om jeg er stor fan av intervaller er det også deilig når de to øktene er unnagjort. Da kan jeg liksom slappe av og kose meg med de resterende øktene. Idag står 2000 meter intervaller på min plan, men jeg hadde lyst å dele mandagens intervalløkt med dere heller. For det er første gang jeg har gjort denne, og den var overraskende artig. Om jeg synes den var så kjekk fordi jeg egentlig hadde gruet meg til den, eller fordi jeg aldri hadde gjort den før, eller fordi det er deilig å kjøre intervaller som ikke skal løpes så fort, vet jeg ikke, og det trenger jeg heller ikke vite. Jeg må bare lære meg å slutte å dømme øktene ut fra beskrivelsen. For denne økten gav meg virkelig en godfølelse. En godfølelse jeg tok med meg videre og levde på resten av uken!

 Meg over Hafsfjordbruen under Wings For Life

Meg over Hafsfjordbruen under Wings For Life

Når jeg skriver at det var intervaller som du ikke trenger å løpe så hurtig så har sikkert mange av dere allerede forstått at det er snakk om langintervaller. Ikke bare slipper du å løpe dem så hurtig, du slipper også å gjennomføre så mange repetisjoner. Jeg synes det er kjekkere å motivere meg til f.eks. 3x2000m enn 20x200m. Selv om 20x200m er totalt en mye kortere distanse synes jeg 20 stykker er så mange at jeg er lei før jeg har startet. Men tilbake til denne økten:

Om du kjører den inne på tredemølle eller ute, er akkurat det samme. Gjør det du trives best med!

Dagens intervallanbefaling er 1x3000m + 1x2000m + 1x1000m. Før du begynner å tenke negative tanker om økten husk på at når du løper så lange intervaller skal ikke farten være så rask som når du løper korte. Du skal ikke stivne eller bli så sliten at du må stoppe helt opp i pausene. Er du vandt med å løpe ønsker jeg at du jogger helt rolig i pausene. Orker du ikke det har du løpt draget for raskt. Er du ikke vandt med å løpe så mye så går du raskt i pausene. Og det samme gjelder her, må du stoppe opp i pausene har du løpt/gått for raskt.

Økten ser slik ut:

Varm opp i 10-15 min
Løp 3000m (ikke høyere enn terskel) 
Jogg rolig/gå raskt i 3 min
Løp 2000m (ikke høyere enn terskel)
Jogg rolig/gå raskt i 2 min
Løp 1000m (ikke høyere enn terskel)
Jogg rolig/gå raskt i 10-15 min

Jeg ødela nesten økten med negative tanker før jeg startet, ikke gjør samme feilen. Dette var en utrolig artig intervalløkt, og en god måte på å få litt fart på lengre distanser. 

Test den ut :)

<3 T 

Therese NordbøComment