Motivasjon

Igår ble jeg stoppet av en kvinne som først ville gratulere meg med de to siste seirene som kom sist uke men som også hadde et spørsmål. Hun lurte på hvordan jeg fikk til å trene så mye, hvor jeg fant motivasjon til det?! For hun hadde prøvd, gang på gang, men feilet hver gang. Det at hun feilet kom ikke av at hun ikke kunne eller hadde tid, men rett og slett motivasjonssvikt. Jeg startet ydmykt med å takke, er det noe jeg må jobbe med så er det å ta imot gratulasjoner, der er jeg dårlig. Både etter seire men også på bursdager. Jeg følgte opp med å dele mitt beste tips:

Legg planer med noen

Det å ha en treningspartner er mitt soleklare tips, og er det trikset jeg bruker mest selv. Har du inngått en treningsavtale med noen andre så er det mye vanskeligere å skulke unna. Problemet viste seg her å være at hun ikke hadde noen å trene med, ingen som ville. Det ble en litt for lang stillhet, hode mitt gikk på høygir, hva skulle jeg komme med nå. Jeg har så lyst å spre treningsglede og motivasjon, men jeg ble satt helt ut av spill. For sannheten er jo at jeg heller ikke alltid har motivasjon. Og de gangene jeg sliter med motivasjonen og ikke har en venn å dra med så hender det ofte at jeg også skulker treningen. Så hvilke tips kan jeg da gi?!

 Bilde lånt av RedBull, meg under Wings For Life

Bilde lånt av RedBull, meg under Wings For Life

Ikke sett deg for høye mål!
Sett deg heller lavere men realistiske mål i starten. Start med å si at du f.eks. vil ha 3 økter i uken. Har du tid og overskudd til flere så er de øktene heller bonusøkter. Det er kjekkere å øke målsettingen din etter noen uker enn å måtte senke det. 

Ikke få dårlig samvittighet!
Ikke få dårlig samvittighet om du skipper en økt. Får du ikke tid, eller kommer noe i veien så dropp økten og ikke tenk mer over det. Da blir ikke treningen så påtvunget men mer lystbetont. Og du får mer glede ut av øktene du gjør, istedenfor å tenke over alle øktene du ikke gjør. 

En liten økt er så sykt mye mer enn ingen økt!
Har du ikke krefter eller tid til den økten du egentlig hadde planlagt, ta en kortere og enklere økt. En liten økt gir utrolig mye mer enn ingen økt. Ikke bare treningsmessig, men også for deg selv, for ditt indre. Vi har som regel godt av bevegelse. Sammenligner du en gåtur på 30 minutter med å ligge på sofaen i 30 minutter er det en stor forskjell, og det er kun med å gå. Jogger du i 30 minutter istedenfor å ligge på sofaen i 30 minutter blir gevinsten enda større. 

Igår hadde jeg en slik dag der motivasjonen min også sviktet totalt. Jeg er jo fremdeles inne i restitusjonsperiode, så jeg skal ikke trene noe særlig, men jeg hadde tenkt meg en liten tur ut. Mest for å få luftet meg og få litt bevegelse på skrotten. Jeg satt og satt og satt i sofaen med treningstøyet på. Hørte litt rundt om det var noen som ville trene med meg. Men svarene jeg fikk var et de var på reise, kurs eller skulle ha lengre og hardere økt enn hva jeg ville. Etter noen timer, da med innlagte matpauser, bestemte jeg meg for å droppe den planlagte økten. Tiden gikk og når det nærmet seg sengen ville jeg ha litt kvess til kveldsmat, og siden jeg allerede hadde på meg treningstøyet tok jeg å løp ned til butikken istedenfor å ta bilen som jeg pleier. Veien til butikken i seg selv er kun 400 meter, men da jeg først kom igang tok jeg en liten tur rundt i nabolaget også. Jeg løp helt rolig, og det var kun rundt 3 km, men allikevel så sykt mye bedre enn ingenting. Kroppene våre er lette og lure, så viss du bare kommer deg over dørstokken så åpner en helt ny verden seg. Og for meg igår var det viktigste å få luftet hode, og det fikk jeg :)

<3 T