Ny type intervaller

 

Hei fredag, og for mange, hei påskeferie. Nå begynner jeg å bli lei av mine lange intervaller, lange løpeturer og lite styrke, så jeg lever litt gjennom hva jeg kan foreslå til andre, hva jeg kan få andre til å trene. Jeg kjenner at når jeg er ferdig med maratonet nå i slutten av april, skal jeg ha en del lystbetonte økter, der jeg gjør akkurat hva jeg vil, før jeg igjen retter fokuset mot Berlin maraton i september. Denne økten jeg skal dele idag er et eksempel på en slik økt. 

Dagens økt er en ny vri av 4 x 5 minuttere. Istedenfor å løpe 5 minutter i et tempo deles intervallen opp i flere intervaller. Denne kan kanskje virke litt avansert, men det er den så absolutt ikke når du først har forstått den. Behold roen og pust dypt inn, det er lettere enn det ser ut til.  

Varm godt opp i 10-12 minutter. Avslutt gjerne med 4-5 stigningsløp for å få kroppen skikkelig igang
Løp rolig i 30 sekunder
Løp raskere i 20 sekunder (så raskt at du ikke hadde holdt mer enn 1-2 km)
Løp alt du kan i 10 sekunder
Start så forfra igjen med 30 sekunder rolig løp, 20 sekunder raskt og 10 sekunder spurt
Dette gjør du tilsammen i 5 minutter (som vil si 5 ganger) 
Gå rolig i 2 minutter før du starter igjen med en ny 5 minutter som er delt inn i 30s løp, 20s raskere, 10s full spurt
Gjør dette 4 ganger (derfor heter det 4 x 5 minutter)
Når du er ferdig med det 4 settet så løper du rolig ned i 8-10 minutter

Annerledes men gøy. Jeg synes tiden går så mye raskere når vi varierer og ikke løper i samme tempo hele tiden. 

Ta en velfortjent helg, og for dere heldige skapninger, en fantastisk påske. Jeg skal jobbe første del før jeg tar en etterlengtet påskeferie. 

<3 T