Tilbakeblikk: Treningsuken på Gran Canaria

Da har jeg roet meg i reiret mitt her i Stavanger, deilig å være hjemme. Kofferten står enda uåpnet, så jeg gruer meg til jeg føler at jeg er nødt til å ta tak i den. Lurer litt på hvor lenge jeg tør å ha det skitne treningstøyet liggende vått i en pose klemt i en koffert. Håper at jeg får kallet til å rydde opp idag, men er stygt redd for at den blir stående midt i gangen minst en dag til. Utenom kofferten så begynner reisehodet å vende seg til normalen igjen, og jeg er klar for ukens siste treningsøkt som er en rolig langtur her i Stavanger. Men før jeg stikker ut, skal jeg ta dere med gjennom uken som har gått.

Vi kom jo ned lørdag sist uke, på kvelden. Da var det kun en god middag og sengen som stod på programmet. Vi våknet opp til solskinn og 23 grader, og bestemte oss for å ta langkjøringen rett etter frokost. Denne turen beskrev jeg jo så fint for en uke siden (i dette innlegget). Det var en kjempe fin tur på 25 km, så vi fikk bli kjent med området rundt oss. Turen inneholdt 6-7 km på stranden, resten på grus og promenade (asfalt/brosten). Etter turen brukte vi sikra like lang tid på å finne tilbake til hotellet. Men vi hadde godt mot og mye å snakke om. Vi avsluttet søndagen med en lett og kort styrkeøkt.

Mandagen kom, og kroppen kjentes fremdeles god ut. Jeg startet dagen med en kort morgentur, etterfulgt av 14 km på kvelden. Kveldsturen skulle egentlig være rolig i starten, men økende og opp til terskelfart de siste 4 km. Problemet var bare at jeg valgte rute, og ruten gikk opp og innover i fjellene. Uten å snakke med Kyrre, så bestemte jeg bare at jeg kjørte ut i et kjempe tempo i starten, så vi slapp å løpe så raskt nedover fra fjellet (for jeg liker ikke å ha for høyt tempo i bratte nedoverbakker). Problemet var bare at vi aldri slakket av, så det ble en veldig hard, men gøy økt. Dette var forresten dagen jeg ble forelsket i løpebrillene mine. Ikke en dag har jeg løpt uten, etterpå!!

Dette var dagen hvor jeg virkelig tok styringen og Kyrre bare måtte følge etter, og vi avsluttet dagen med en yogatime.

Som mandagen startet jeg også tirsdagen med en kort morgentur. Dette var dagen for intervaller, både på mitt og Kyrre sitt program. På grunn av mye folk og høy varme bestemte vi oss for å ta intervallene inne på tredemølle, vår første og største smell. For det første var det grusomt varmt, og for det andre så var det helling på tredemøllene (uten at vi visste det), så når vi stilte dem inn på normal hastighet gikk vi rett i kjelleren. Det var grusomt tungt og varmt. Etter noen intervaller innså vi jo dette (i og med at det gjaldt begge to), så vi stilt ned hastigheten og fullførte økten. Døde som slakt begge to, men glade og fornøyde.

Onsdagen bestod av to rolige løpeøkter, eller det skulle etter planen være to lette løpeøkter. Men på kvelden løp jeg meg litt vill oppe på fjellet på en grussti som til slutt sluttet så jeg måtte løpe litt offroad i sand og steiner. Men etter noen kilometer møtte jeg noen sauer og så en mann og så kom jeg frem til en vei. Dette var grunnen til at jeg nå ønsker å teste meg i et terrengløp også, for det gav mersmak (men det får jeg vente litt med).

Torsdag byr som vanlig på en hardøkt. Jeg skulle løpe 10 km på terskel. Jeg valgte igjen å gjøre det inne, på samme grunnlag som på tirsdagen. Det ble en svettefest uten like. Jeg valgte denne dagen å ta hardøkten om morgenen slik at jeg kunne ha lag med Kyrre på kveldsøkten.

Fredag og siste dag i varmen. Den startet med en god morgenøkt før jeg og Kyrre hadde en fin løpetur på stranden (fy så tungt det er) som avslutting på en kjempe fin uke.

Klokken 04.35 igår ble jeg hentet på hotellet av bussen, og jeg ankom hjemmet mitt rundt 14.00. Da var jeg så trett i hodet, at jeg ikke ville noen ting. Bena har utrolig nok ikke tatt skade av litt mer mengde enn vanlig denne uken, men jeg kjente det i resten av kroppen i det jeg låste opp døren min. Fikk beskjed av Birger at han anbefalte en rolig 10 km for å få turen ut av bena. Dette ble gjort, og etterpå lå jeg på sofaen helt til jeg fant sengen.

Når jeg tenker tilbake på uken så har jeg virkelig kost meg, og jeg vet at dette skal gjentas, mer enn en gang. Gleder meg til fortsettelsen nå, for føler virkelig det går rett vei. Og jeg er for første gang klar for en lett uke :)