Status oppdatering

 

Nå er det på tide å igjen ta frem forbedringspotensiallisten jeg laget for snart en måned siden (les om den her) for å se hva statusen er, og om jeg har blitt noe bedre! Har de ulike tiltakene blitt en del av hverdagsrutinene mine nå, sånn som jeg så høyt ønsket? Eller må jeg fremdeles tvinge meg til å gjøre det, eller kanskje jeg har droppet det helt? Jeg tenkte å ta for meg punkt for punkt for å se, og for å minne meg selv om arbeidsoppgavene mine. 

Punkt nr. en jeg må bli mykere. Det var ikke noe ønske fra min side (eller det er jo et ønske også for jeg har alltid villet bli mykere men har ikke trodd at det har vært mulig for meg) men det var mer en tvang. En mykere kropp vil forbedre løpssteget mitt og minske risikoen for skader.

Jeg allierte meg med Mari, og vi ble enige om å gå på Yoga minst en gang i uken. Etter at vi testet litt av hvert fant jeg ut at Yin Yoga (les her) er noe jeg faktisk trives veldig godt med. Etter at jeg fant gleden i det, og sammen med forpliktelsen med Mari, har jeg gjennomført en økt i uken siden jeg startet dette prosjektet. Og på tirsdag var jeg faktisk på time helt alene (applaus), for selv om Mari ikke kunne så gledet jeg meg sånn til denne timen at jeg møtte opp alene. Så ja, jeg har virkelig fått det inn i rutinene mine. Jeg har blitt glad i tøyning (når jeg er på timer), men sliter fremdeles med å prioritere det etter løpsøktene mine, men et steg om gangen! Drømmen min er at jeg en gang får tid til mer enn en time i uken, men akkurat nå er det alt jeg får til, så får nøye meg med den enn så lenge. Jeg anbefaler forresten alle å teste det ut. Det gjør så godt for både kropp og sjel (og når det kommer fra en skeptiker og stivpinne som meg så er det godt for alle). Viss noen lurte så går jeg og Mari som regel på Yin Yoga på tirsdager klokken 18.45 på SIS treningssenter, bli med. Det er en god blanding av myke og stive, og jenter og gutter, det er rett å slett litt av alt. 

 Yoga dypt i skogen i Nicarague, meg, Nina & Märt

Yoga dypt i skogen i Nicarague, meg, Nina & Märt

Punkt nr. to, aktivere setemuskulaturen. Her er jeg blitt mye bedre, men har også mye mer å gå på. Jeg ser at jeg skrev at jeg skulle gjøre det hver dag, iallefall ofte, men det har jeg ikke gjort. Jeg har begynt å varme opp med monster walk og miniband før styrkeøktene mine, så jeg gjør det mer enn før, men glemmer det litt ut i hverdagen. Den første uken hadde jeg et miniband liggende forran TVen, og da var det så lett å gjøre en runde eller to før jeg la meg ned på sofaen for kvelden. Men så rotet jeg det bort, og nå finner jeg kun 1 (etter at jeg kjøpte meg 5), og det ligger alltid i treningsbagen. Kanskje jeg må kjøpe meg noen nye å ha liggende slengt rundt omkring, da er iallefall sannsynligheten større for at jeg gjennomfører øvelsene litt oftere. Men alt i alt så er jeg blitt bedre, jeg har bare mye mer å gå på.

Punkt nr. tre, og kanskje et av de viktigste, løpssteget. Her har jeg sviktet totalt. Etter at jeg fikk vondt i kneet (som er bra igjen nå) har jeg ikke kjørt noe spenst. Har hatt litt eksplosiv styrketrening, men that´s it, og det er ikke nok. Fy Therese!! Teknikken tenker jeg heller ikke så mye på som jeg burde. Så det er nok dette punktet jeg må fokusere mest på fremover!!! I can, and I will, do it!

Punkt nr. fire, coremuskulatur. Dette går også litt i perioder, for ofte er jeg så lei og ferdig av trening når jeg har løpt at jeg ikke gidder å legge meg ned for å trene mage/rygg. Det samme gjelder etter en styrkeøkt. Men når det kommer til slyngetrening har jeg fått inn en fast økt med det i uken. Jeg har vært så heldige å fått med meg Morten og Ester på det, så vi drar hverandre med. Som regel er to av oss tre umotiverte før økten, men det hjelper at en er motivert, for da må de to andre også fullføre! Så jeg står enda på det jeg har sagt tidligere. Finn deg en treningspartner og sett faste tidspunkter, da er det vanskeligere å skulke øktene. 

Det var status for prosjekt forbedringspotensial. Og som du ser, jeg har blitt mye bedre enn jeg var for en måned siden, men jeg skal fortsette å jobbe med alle punktene (dog spesielt punkt tre). Tenk at dette kun var på en måned, tenk da etter to, tre og ikke minst fire!? Gelder meg. 

Snakkes.

<3 T