Gøye intervaller

 

Fredag, wohoo, fredag, wohoo.. Først må jeg bare unnskylde overskriften, for jeg vet faktisk ikke om det er grammatisk lovlig å skrive gøye!? Eller må det bli gøyale? Pytt pytt, det er fredag, da er alt lov. Idag skal jeg kjøre på med en ny og ikke minst frisk intervallutfordring. Denne type intervaller liker jeg best å gjennomføre på tredemøllen, men den kan lett gjøres ute også, både flatt og i motbakke. Vi skal nemlig få fart på skrotten vår idag, og ringe helgen inn med en real fartsøkt. 

IMG_1532.JPG

Helgens utfordring består nemlig av 15 sekunds intervaller med 15 sekund pause etter hver intervall. Ja jeg vet at 15 sekunder går kjempe fort, og for å rekke å bli sliten på 15 sekunder må vi derfor ha høy hastighet. Så det er en kort, men effektiv økt. 

Det er viktig å varme godt opp når vi skal løpe på opp mot maks. Kjøre gjerne 4-5 stigningsløp før du setter igang med intervallene for å få bena skikkelig igang.

Jogg rolig i 12-15 minutter
4-5 stigningsløp for å få gang på maskinen
Løp alt du kan 15 sekund etterfult av 15 sekund pause x 10

Det vil si at du løper 15 sekund, hopper av tredemøllen i 15 sekund før du igjen hopper på i 15 sekund. Dette gjør du tilsammen 10 ganger
Aktiv pause i 2 min
Er du inne, gå av tredemøllen å beveg deg rundt i 2 minutter. Er du ute går du bare rolig i 2 minutter
Start så på nytt med å løpe 15 sekunder x 10
Jogg rolig ned i 8-10 min

Gratulere, du har nå gjennomført en real svettefest. Er du usikker på hva fart du skal ligge på kan det være smart å begynne litt lavere og øke underveis, men husk at 15 sekund ikke er lang tid, så du må ha relative høyere hastighet enn du har når du løper til vanlig.

Lykke til, og ha en fantastisk helg :)

<3 T  

 
Therese NordbøComment