Bakkeintervaller

 

Fredag og atter en gang tid for en helgeutfordring. Nå begynner jo været også å skinne opp, så det finnes faktisk ingen unnskyldninger for å ikke ta utfordringen- enten idag eller i løpet av helgen.

Det er ingen hemmelighet at jeg elsker (ok, elsker er et sterkt ord, digger er kanskje et bedre valg) bakkeintervaller. Det er hardt og brutalt når det står på, men ferdig på en to tre! Og følelsen etterpå kan ikke sammenlignes med andre type intervaller (det er min mening da). 

I tidligere innlegg har vi sett på bakkeintervaller som varer i 1 minutt (se her). Idag skal vi plusse på et minutt, men da gå ned i antall.

Finn deg en lang bakke hvor du kan holde et godt tempo i 2 minutter. Jo brattere bakken er jo kortere trenger den å være. For pulsen stiger mye raskere jo brattere bakken er, og det er som sagt pulsen som styrer hastigheten din. Du vil merke at jo brattere bakken er jo fortere blir du sliten (logisk nok!!). Faktisk så stiger pulsen din så mye i bakker at du får en kjempe god økt med kun å gå raskt opp selv om du er vandt med å løpe.   

Varm godt opp med å gå eller jogge rolig i 10-12 minutter
Start helt nederst i bakken og løp/gå raskt i 2 minutter

(finn et tempo du kan holde på alle intervallene)
Gå rolig ned til start før du igjen løper/går raskt i 2 minutter
Dette gjøres tilsammen 6-8 ganger
Gå eller jogg rolig i 10 minutter for å få intervallene ut av kroppen

Har du ingen bakke i nærheten, fortvil ikke! Bakkeintervaller er veldig lette å gjøre inne på en tredemølle. Jeg synes faktisk at det er bedre også (men det er litt fy, så ignorer det) da det er lettere å fullføre alle intervallene på samme fart.  

Varm opp med å gå eller jogge rolig på tredemøllen i 10-12 minutter
Hopp av møllen og stå med bena på hver sin side mens du stiller inn helning og fart

Husk: farten skal være vesentlig lavere når du har høy helning på møllen enn når du kjører intervaller uten helning
Jeg pleier å kjøre på med en helning på 6%, når det gjelder fart må du bare prøve deg frem

Løp/gå raskt i 2 minutter før du hopper av tredemøllen, ha en pause på 90 sekunder
Jeg pleier å gå litt rundt tredemøllen, for det blir så stress å styre farten opp og ned, men det er alt etter hva du selv synes er best
Gjenta dette 6-8 ganger
Still så ned møllen igjen for å gå eller jogge rolig i 10 minutter

Så lett men så vanskelig på en gang. Men jeg lover, sofaen blir faktisk enda deiligere etterpå!

Lykke til.

<3 T