En etterlengtet lett uke

 

Det er noe med det, hvordan kroppen og hode går inn i en annen modus når jeg har en lettere uke. Selv om jeg nå er vandt med å trene mye mer og mye hardere, blir alt ekstra stress i de lette ukene. Det er akkurat som om hodet tar fri og ikke vil trene i det hele tatt. Utrolig vanskelig å forklare, men sånn er det nå! Men sett bort fra dette så var denne lette uken noe jeg virkelig trengte nå. Etter en uke med mye mengde og fri fra jobb, var både kropp og hode klar for å ta det med ro og det var mye å ta igjen på kontoret. Men la oss nå se tilbake på uken allikevel.. 

Mandagen startet bra med en styrkeøkt før jobb. Som sikkert mange av dere har fått med dere nå, er dette en start på uken jeg elsker. Det å kickstarte en ny uke med en god styrkeøkt, det skal du ikke kimse av. På ettermiddagen var det duket for en rolig mil som gikk veldig fint. 

På tirsdag hadde vi en liten smakbit på våren her på vestlandet, og jeg kjørte intervalløkten min ute. Det ble 1000 metre rundt mosvannet, og det var utrolig deilig faktisk (og det fra en som elsker å løpe intervallene på tredemølle).

Ukens andre styrkeøkt fikk jeg gjennomført på onsdags morgen, og planen var å få til en tredje økt også i løpet av uken (men der sviktet jeg totalt). Som på mandag, ble det gjennomført en rolig løpetur etter jobb. 

Torsdag, og kortintervaller (les her). 200 metre stod på programmet, og selv om det er hardt så synes jeg at denne distansen er litt kjekk. Om det kommer av at jeg sjelden løper det eller om jeg faktisk synes det er kjekt, det vet jeg ikke. 

Så kom fredagen, og jeg hadde mange planer for dagen. På programmet stod kun 10 km rolig løp, og that's it. Men jeg hadde planlagt å få inn en styrkeøkt og en yogaøkt i tillegg. Nå skal dere høre hvordan dagen ble (for ja, dette skjer meg også). Jeg stod opp tidlig for å kjøre en styrkeøkt, gadd ikke, gikk heller litt tidligere på jobb. Så skulle jeg trene styrke og løp med en venninne etter jobb, men så ble jobbdagen litt lengre enn planlagt, så hun måtte trene uten meg. Jeg fikk inn en yogaøkt (det er jeg veldig fornøyd med), men da jeg tok på meg løpeskoene for å løpe denne turen som var planlagt, endte jeg heller opp på Helgø Meny. Der kjøpte jeg ingredienser til pizzasnurrer, så gikk jeg hjem å laget dem. Hode ville så absolutt ikke trene, så jeg gav faktisk etter. Det er sjeldent, men denne fredagen ble rett og slett en slik dag. Kanskje fornuftig sier mange, men jeg må ikke tenke over det, for da blir jeg bare irritert på meg selv. For det er en ting å droppe trening fordi du er sliten i kroppen, men jeg var bare lat og sliten i hodet, og derfor burde jeg kjørt på... 

Lørdagen. Ny dag og nye muligheter. Dette var dagen for terskeltrening. Grusomt, men økten endte opp veldig bra. Jeg kjørte den på tredemølle mens jeg heiet på gutta som gikk femmila. Terskeløkten bestod av 15 min oppvarming etterfulgt av 20 minutter på terskel og 10 minutter etter det igjen litt over terskel. Hele økten avsluttes med helt rolig jogg i 15 minutter.  

Som alltid, eller av og til er jeg heldig å slipper, men ikke denne gang. Søndag = langkjøring. Idag har jeg hatt en 20 km rolig løpetur ute i frisk luft. Jeg har fått beskjed av Birger å kjøre mest mulig av øktene ute nå, og det har jeg godt av. Etter vinteren nå har jeg blitt veldig glad i tredemøllen, og den vanen må jeg slå fra meg. Selv om at jeg slet litt med å komme meg ut, var det deilig når jeg bare kom igang!

Fra og med neste uke skal vi igjen begynne med bakkeintervaller en gang i uken, det liker jeg :) Kanskje jeg skal ta med meg dere også på en bakkeøkt til uken?!

Ha en fortsatt fin søndag. Forresten, fikk dere med dere Marit Bjørgens 3 mil idag? Wow sier bare jeg, respekt! Jeg blir så utrolig imponert av den damen. Hvordan hun er komt tilbake både etter fødsel, men ikke minst, hvordan hun kom tilbake etter at hun lå helt nede for noen år siden. Det er motivasjon for meg. 

<3 T