400 meter!

 

Helg, og for mange vinterferie. Solen skinner også, så hva passer vell ikke bedre enn en tur ut for å gjennomføre denne ukens utfordring? 

400 meter tror jeg er den distansen jeg misliker sterkest av alle distanser på denne jord. Kanskje den har godt følge med en 600 meter, men den bruker jeg så sjelden i min treningshverdag at den teller ikke. Når du kommer til disse distansene  må du spurte alt du kan, men allikevel synes jeg det er litt for langt til å spurte og beina stivner. Ja, du tar poenget. Dessverre, så er 400 metersintervaller gode å ha en gang i blant. Og selv om jeg synes de er grusomme, så gir de desto en enda bedre lykkefølelse etterpå. For mange er det faktisk motiverende og nytt å løpe intervaller på en løpebane, så kanskje dette er noe for deg?! Ikke la min negativitet smitte deg.  

Som du sikkert forstår, så er ukens helgeutfordring 400 metersintervaller. Hørte jeg et YEAH? Jeg kjørte denne økten igår, og den gjord godt. Hvor du kjører dem, inne eller ute, bane eller en grusvei, er det samme, bare du vet det er 400 meter. På bane er det jo veldig lett, da 400 meter akkurat er en runde. 

10 x 400 m

Varm godt opp i 10-15 min
Utfør 4-5 stigningsløp for å få gang på bena
Løp 10 x 400 m - mellom hver intervall går du rolig i 45 s (obs ikke legg/sett deg ned mellom intervallene)
Løp rolig ned i 10 min

Hurra, nå er jeg imponert!

Som jeg har maset om tidligere også, er det kanskje enda viktigere her at du ikke løper alt hva du kan de første intervallene. For på så korte drag er det lett å stivne, du skal tross alt greie 10 stykker. Finn et tempo som du greier å holde alle 10 gangene, og øk heller litt de siste 2.

Ring helgen inn med en effektiv løpeøkt, lykke til :)

<3 T