Naprapatens behandlingstriks

 

I samarbeid med min naprapat, Lise Andersen, har vi bestemt oss for at hun to ganger i måneden skal komme med tips her på bloggen. Dette gleder jeg meg veldig til, og håper også at dere kommer til å sette pris på det. Det er så mye å lære, så mange triks å gjøre for å forebygge skader.

Alle innleggene hun skriver kommer jeg til å legge i en mappe jeg kaller Fokus Naprapatklinikk, så viss dere vil se eldre innlegg fra henne vil alle ligge der. 

I dag kommer iallefall første bloggpost fra Lise:

Betennelse i hælsenen, plantarfascit eller bare et triggerpunkt i leggmuskelen?

M. Gastrocnemius (leggmuskelen) er en stor tohodet muskel på baksiden av leggen. Den springer ut med en muskelbuk fra hver side av lårbenet over kneet, og fester seg til spissen av hælbenet via akillessenen.

Leggmuskelen er en kraftig og sterk muskel, men det er allikevel ikke uvanlig med overbelastningsskader og smerter i legg dersom vi plutselig øker treningsmengden uten gradvis oppbygging av styrke, eller for dårlig restitusjon.  Smerter i leggen skyldes ofte triggerpunkter i muskelen. Enkelt forklart er et triggerpunkt en «muskelknute» som kan gi utstrålende smerte til en annen del av kroppen.

 Verdens koseligste klinikk

Verdens koseligste klinikk

Triggerpunkter i M. Gastrocnemius blir dessverre ofte feildiagnostisert med blandt annet betennelse i hælsenen og plantarfascit, da triggerpunkter i muskelen kan gi smerter til disse områdene. 

Nedenfor ser du en video over egenbehandling av triggerpunkt i leggen, eller som en forebyggende øvelse.

Plasser tennisballen eller triggerpunktballen i mellom legg- og lårbeinet, og hold hendene rundt skinnleggen, og trykk leggbeinet mot lårbeinet. Desto lenger ned på skinnleggen du holder hendene, desto større trykk mot bakken. Plasser ballen der du kjenner et ømt punkt, og hold trykket mottriggerpunktballen til du kjenner smerten i leggen slipper. Finn et nytt ømt punkt og gjenta til smerten slipper.  Gjenta gjerne 5 min på hver legg.

Håper dere lærte noe av denne lille seansen, og at dere er flinkere enn meg (det skal jo så utrolig lite til) til å gjennomføre slike øvelser for å forebygge skader og overbelastninger. 

Ha en fortsatt fin torsdag.

<3 T