Laktattest

 

Noe av det første vi gjorde når jeg bestemte meg for at jeg skulle se hvor god jeg kunne bli i løping, var å ta en laktattest. Dette for å være sikker på at jeg trente på rett intensitet på de forskjellige øktene. Jeg var så heldig å få hjelp av TMT (talenter mot toppen) linjen på St. Svithun vgs her i Stavanger, så jeg slapp å reise så langt. Planen var egentlig å ta O2 test med det samme, men da sviktet utstyret rett før jeg nådde resultatet- kjedelig, men sånn skjer.

Selve testen blir gjennomført på en tredemølle. Det gjennomføres 5 intervaller på 5 min, der hastigheten økes for hver gang. Halve dragene blir gjort med en slange i munnen og neseklype for å se hvor mye oksygen du bruker. Mellom hver intervall er det 30 s pause, og da blir melkesyreverdien i blodet ditt målt ved hjelp av et lite stikk i fingeren. Poenget med testen er å finne ut hvor grensen går på når kroppen fjerner like mye melkesyre som den produserer (du kan lese mer om terskelverdier/treninger HER).

Planen er å gjenta testen 3 ganger til i år, for å se om jeg trener riktig. Trener jeg riktig vil terskelverdien min øke til neste gang, for så å øke igjen. 

Det er absolutt ikke nødvendig å gjennomføre en slik test viss du bare løper som en mosjonist, men veldig artig :)  

<3 T