Jeg utfordrer DEG!

 

Idag kommer helgeutfordring jeg egentlig skulle gi dere igår. En aldri så liten intervalløkt som passer til absolutt alle. Er du 5 år, 20 år, 40 år eller 70 år, det spiller ingen rolle, og det betyr heller ikke noe hvilken form du er i. Den samme intervalløkten kan gjøres av absolutt alle, med kun noen få endringer.  

For å hjelpe deg på vei til å gjennomføre denne økten vil jeg gi deg verdens beste motivasjonstriks, eller den beste måten å lure dørstokken på.  

Lag deg en avtale, en treningsdate, med en venn, en mor eller et søsken. Dere trenger ikke å være i samme form, men følelsen av å ha forpliktet seg til noen andre gjør det verre å avlyse økten.

Finn deg en bakke. Den kan være kort, lang, bratt eller slak, det gjør ingenting, vi legger bare opp økten etter type bakke. Det som er gevinsten med å kjøre intervaller i bakke er at pulsen stiger fort, du får et godt løpesteg og du får verdens beste følelse etterpå.

Nå tar vi utgangspunktet i en mellomlang bakke, en bakke som vil ta deg rundt 1 min å løpe/gå fort opp. Er bakken kortere og brattere legger du bare til noen flere repetisjoner, er bakken derimot lengre, ta litt færre repetisjoner. 

Nybegynner: 10 x bakken opp
1. Varm godt opp i 10-15 minutter, enten rolig løp eller gå fort.
2. Gå fort opp bakken uten å stanse. Kjenn at du bruker pusten og at armene hjelper deg godt oppover. 
3. Når du når toppen snur du og går rolig ned igjen. Kjenn nå at pulsen synker, og du lader batteriene til en ny runde.
4. I bunnen av bakken snur du igjen, og øker tempoet opp. 
5. Dette gjør du til sammen 10 ganger.
6. Etter 10 fullførte intervaller løper du rolig/går rolig i 10 min
Gratulere med en kjempe god gjennomført økt!

Har løpt litt: 10 x bakken opp
1. Varm godt opp i 10-15 minutter. 
2. Løp med godt tempo opp hele bakken. Kjenn at du bruker pusten og at armene hjelper deg godt oppover. 
3. Når du når toppen snur du og går rolig ned igjen. Kjenn nå at pulsen synker, og du lader batteriene til en ny runde.
4. I bunnen av bakken snur du igjen, og løper opp til toppen av bakken. 
5. Dette gjør du til sammen 10 ganger.
6. Etter 10 fullførte intervaller løper du rolig i 10 min
Yeahh!!

Er vandt med å løpe: 12 x bakken opp
1. Varm godt opp i 10-15 minutter. 
2. Løp opp bakken på rundt 90-95% av makspuls. Kjenn at du løfter overkroppen og blikket opp og at armene hjelper deg godt oppover, teknikk, teknikk, teknikk. 
3. Når du når toppen snur du og jogger rolig ned igjen.
4. I bunnen av bakken snur du igjen, og øker tempoet opp. 
5. Dette gjør du til sammen 12 ganger.
6. Etter 12 fullførte intervaller løper du rolig i 10 min.
DEILIG

Det som også er gøy med intervaller, det er at du ser så raskt fremgang i treningen. Er du en nybegynner nå, skal det ikke mange ganger til før du øker og kan begynne å løpe opp, eller at du greier å plusse på enda en intervall. Go for it, hei hverandre frem, det er gøy å bli bedre, og det er gøy å bli bedre sammen! :) 

Kom deg ut og test økten, lykke til!

<3 T